Ochrona przed błotem i wodą to priorytet dla każdego rowerzysty, dlatego błotniki rowerowe stanowią nieodłączny element wyposażenia. Jednak jak prawidłowo zamontować błotniki do roweru? W niniejszym artykule omówimy ten proces krok po kroku.
Jak dobrać odpowiedni błotnik do roweru?
Dobieranie odpowiedniego błotnika do roweru wymaga uwzględnienia kilku istotnych czynników.
- Rozmiar kół: Wybierz błotnik, który pasuje do rozmiaru kół roweru. Różne rozmiary kół (np. 26 cali, 27,5 cala, 29 cali) wymagają różnych błotników.
- Rodzaj roweru: Określ, czy rower jest górski, szosowy, miejski czy hybrydowy. Różne style rowerów mają specyficzne wymagania dotyczące błotników.
- Szerokość opony: Zwróć uwagę na szerokość opony rowerowej. Niektóre błotniki są projektowane z myślą o konkretnych szerokościach opon, aby zapewnić skuteczną ochronę przed błotem.
- System mocowania: Sprawdź, jaki system mocowania błotnika jest stosowany w twoim rowerze. Często używane systemy to mocowanie pod siodłem, pod widełką przednią lub zaczep na rurze siodłowej.
- Typ jazdy: Jeśli planujesz używać roweru w różnych warunkach terenowych, zastanów się nad błotnikiem, który jest uniwersalny i łatwo dostosowuje się do różnych warunków.
Pamiętaj, że profesjonalna pomoc w sklepie rowerowym może również być cenna, aby dobrać idealny błotnik do specyfiki Twojego roweru.
Jak zamontować błotniki na pełne koła?
Błotniki rowerowe przeznaczone do montażu na pełnych kołach są projektowane do umieszczenia w otworach montażowych na widelcu i ramie. Ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z instrukcjami producenta, ponieważ różne modele błotników mogą wymagać różnych procedur montażu. W zestawie z błotnikami zazwyczaj znajdziesz niezbędne śruby do zamocowania.
- Potrzebne narzędzia: śrubokręt, imbus
- Do jakich rowerów: trekking, miejski, prosty górski
- Montaż przodu:
Montujemy błotniki poprzez przykręcenie do odpowiedniego punktu montażowego na widelcu lub zaczepienie od spodu w otworze w koronie widelca. W niektórych modelach konieczne może być dodatkowe przykręcenie bocznych wsporników przy zaciskach kół.
- Montaż tyłu:
Błotnik zazwyczaj umieszcza się na uchwytach do błotników rowerowych, mocujące go w dwóch lub trzech punktach montażowych. Te miejsca to zazwyczaj górna część widełek, dolny fragment ramy, a także opcjonalne boczne wsporniki w pobliżu zacisków koła.
Montaż nakładek na błotniki
Dodatkowe końcówki błotników najczęściej przybierają formę przedłużającą fizyczny kształt błotnika, idealnie do niego dopasowaną. Ich zastosowanie ma na celu wzmocnienie konstrukcji, a przede wszystkim skuteczne ograniczenie wyrzucania wody i błota spod kół. Z przodu chronią suport i łańcuch, natomiast z tyłu skutecznie zapobiegają ochlapaniu sakw i innych rowerzystów podążających za nami. Ich montaż jest prosty i banalny – wystarczy śrubokręt lub klucz imbusowy.
Montaż błotnika do sztycy podsiodłowej
Montaż błotnika do sztycy podsiodłowej jest stosunkowo prosty i wymaga jedynie kilku kroków.
- Upewnij się, że masz odpowiedni błotnik do montażu na sztycy podsiodłowej. Ten typ błotnika zazwyczaj jest dostosowany do standardowej sztycy.
- Otwórz obejmę błotnika i sprawdź, czy pasuje ona do średnicy sztycy podsiodłowej. Jeśli trzeba, dostosuj ją do odpowiedniej średnicy, zgodnie z instrukcją producenta.
- Umieść błotnik wokół sztycy podsiodłowej, a następnie dokładnie zamocuj go za pomocą obejmy. Upewnij się, że śruba jest dobrze dokręcona, ale nie przekręcana.
- Jeśli błotnik posiada opcję regulacji kąta nachylenia, dostosuj go do preferowanego ustawienia. Zazwyczaj reguluje się to za pomocą śruby lub klucza imbusowego.
- Sprawdź, czy błotnik jest stabilny i dobrze zamocowany. Przed każdym wyjazdem rowerowym zaleca się sprawdzenie, czy wszystko jest poprawnie zamocowane.
- Potrzebne narzędzia: imbus
Mocowanie błotników do siodełka
Ochrona przed błotem pod siodełkiem to praktyczne rozwiązanie, które można zastosować bez użycia żadnych narzędzi. Typowy błotnik pod siodełko to płaski kawałek trwałego materiału, którego kształt można dostosować do roweru.
- Wyjmij błotnik z opakowania i zgiń go nieco wzdłuż, nadając mu półkolisty kształt.
- Wsunięcie błotnika pod siodełko odbywa się między rurkami. W trakcie montażu możesz delikatnie zgiąć błotnik, aby ułatwić wsunięcie.
- Gdy materiał zacznie się prostować, błotnik samoistnie wsunie się pomiędzy rurki. Upewnij się, że brzegi błotnika są dobrze umieszczone na swoim miejscu.
- Uszka na brzegach błotnika pomagają utrzymać go na miejscu, zapewniając stabilność w trakcie jazdy.
- Jeśli błotnik ulegnie zużyciu, łatwo możesz go wymienić na nowy bez konieczności użycia narzędzi.
Skuteczna ochrona przed deszczem
Błotniki rowerowe stanowią doskonałe zabezpieczenie przed deszczem i błotem, skutecznie ograniczając negatywny wpływ tych czynników na różne elementy roweru. Ich rola jest szczególnie istotna w przypadku deszczu, który może być rozpryskiwany przez obracające się koła w górę, w stronę rowerzysty oraz innych istotnych komponentów, takich jak sakwy, liczniki, czujniki czy elementy układu napędowego. Nawet niewielki błotnik rowerowy, zwłaszcza w przypadku jazdy w warunkach górskich (MTB), znacząco poprawia komfort jazdy, zmniejszając zabrudzenia i zwiększając radość z pedałowania. Dla rowerzysty, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych, ochrona przed deszczem ma ogromne znaczenie dla zachowania czystości i sprawności roweru.