Jaki nawój jest odpowiedni dla zestawu do konwersji roweru

Jaki nawój jest odpowiedni dla zestawu do konwersji roweru?

Decyzja o wyborze odpowiedniego nawoju w silniku elektrycznym Mxus 30H w przedziale mocy od 250W do 1500W ma kluczowe znaczenie dla osiągów roweru. Różne nawoje wpływają na to, jak silnik działa, przyspiesza, oraz jak radzi sobie w trudnym terenie i długich trasach. W artykule omówimy, czym jest nawój, jakie są różnice między nawojami 7×9, 8×8, 10×6 i 12×5 oraz który z nich najlepiej sprawdzi się w różnych scenariuszach użytkowania.

Co to jest nawój w silniku elektrycznym?

Nawój to liczba zwojów drutu nawiniętych na uzwojenie silnika. Im więcej zwojów, tym większy moment obrotowy, ale mniejsza prędkość maksymalna. Na tej zasadzie silniki mogą być skonfigurowane tak, aby oferowały wyższe przyspieszenie przy niskich prędkościach lub większą prędkość maksymalną kosztem mniejszego momentu obrotowego. W praktyce różne nawoje są dedykowane różnym stylom jazdy.

Porównanie uzwojeń silnika MXUS 30H
Porównanie uzwojeń silnika MXUS 30H

Popularne nawoje Mxus 30H:

  • 7×9: Wolniejsze przyspieszenie, ale wysoki moment obrotowy.
  • 8×8: Balans między prędkością a momentem obrotowym: obniżona prędkość maksymalna ale zwiększona efektywność.
  • 10×6: Szybsza jazda z nieco mniejszym momentem obrotowym.
  • 12×5: Wysoka prędkość kosztem niskiego momentu obrotowego.

Zestawienie nawojów Mxus 30H

1. Nawój 7×9

Nawój 7×9 oznacza siedem zwojów na wirniku na dziewięć magnesów. Silnik z takim nawojem jest zoptymalizowany pod kątem momentu obrotowego, co czyni go świetnym wyborem do jazdy w trudnym terenie lub na stromych wzniesieniach. Rower z tym nawojem będzie osiągał niższą prędkość maksymalną, ale za to będzie lepiej radził sobie z cięższym ładunkiem oraz pokonywaniem przeszkód.

Zalety:

  • Wysoki moment obrotowy, idealny na strome podjazdy.
  • Stabilność na trudnym terenie.

Wady:

  • Niska prędkość maksymalna.

Dla kogo?
Ten nawój jest idealny dla osób, które planują dużo jazdy po górach, w lesie lub z obciążeniem, gdzie moment obrotowy jest ważniejszy od prędkości maksymalnej.

2. Nawój 8×8

Nawój 8×8 to zbalansowane rozwiązanie, które oferuje kompromis pomiędzy momentem obrotowym a prędkością maksymalną. Dzięki temu taki silnik dobrze sprawdzi się w różnorodnych warunkach, zarówno na płaskim terenie, jak i przy umiarkowanych wzniesieniach.

Zalety:

  • Zrównoważone osiągi.
  • Dobry kompromis między prędkością a momentem obrotowym.

Wady:

  • Może nie być optymalny ani na długie podjazdy, ani na bardzo szybkie trasy.

Dla kogo?
Jeśli szukasz wszechstronnego roweru trekkingowego, który poradzi sobie zarówno na umiarkowanych podjazdach, jak i w codziennej jeździe po płaskim terenie, nawój 8×8 będzie odpowiednim wyborem.

3. Nawój 10×6

W przypadku nawoju 10×6 mamy mniej zwojów, co oznacza, że silnik jest bardziej nastawiony na osiąganie wyższej prędkości kosztem momentu obrotowego. Silnik z takim nawojem sprawdzi się na dłuższych trasach o stosunkowo równym terenie, gdzie kluczową rolę odgrywa prędkość.

Zalety:

  • Wyższa prędkość maksymalna.
  • Idealny na długie, płaskie trasy.

Wady:

  • Niższy moment obrotowy, co może być problematyczne na stromych podjazdach.

Dla kogo?
Ten nawój to dobry wybór dla osób, które planują długie wycieczki po płaskim terenie lub chcą szybciej przemieszczać się po szosach. Jeśli preferujesz trasę asfaltową i mniej wymagający teren, nawój 10×6 będzie odpowiedni.

4. Nawój 12×5

Nawój 12×5 to najmniejsza liczba zwojów, co oznacza, że silnik będzie działał przy największej prędkości, ale z najniższym momentem obrotowym. To wybór dla osób szukających maksymalnej prędkości na płaskim terenie, ale należy pamiętać, że taki silnik nie poradzi sobie dobrze w trudniejszych warunkach. Silnik o najwyższej prędkości maksymalnej będący jednocześnie najsłabszym z modeli 30H.

Zalety:

  • Bardzo wysoka prędkość maksymalna.

Wady:

  • Bardzo niski moment obrotowy.
  • Słaba wydajność w terenie.

Dla kogo?
Jeśli twoim celem jest szybka jazda po równym terenie, bez większych podjazdów, i zależy Ci głównie na prędkości, nawój 12×5 będzie idealny. Jednak do jazdy trekkingowej w trudniejszych warunkach może być niewystarczający.

Zależność między uzwojeniem a wielkością koła

Który nawój jest najlepszy do roweru?

Wybór odpowiedniego nawoju zależy od tego, jak zamierzasz używać roweru i w jakim terenie. Jeśli planujesz jazdę po stromych trasach, nawój 7×9 zapewni Ci najlepszą wydajność, zwłaszcza przy niższych prędkościach. Jeśli szukasz bardziej zrównoważonego rozwiązania, nawój 8×8 będzie najbardziej uniwersalnym wyborem, który sprawdzi się w różnych warunkach. Dla osób, które preferują długie trasy po płaskim terenie, nawoje 10×6 lub 12×5 pozwolą na osiąganie wyższych prędkości kosztem momentu obrotowego.

Zależność między uzwojeniem a wielkością koła

Podsumowanie:

  • 7×9: Wysoki moment obrotowy, idealny na wzniesienia i trudny teren.
  • 8×8: Zrównoważony nawój do różnych warunków, idealny na trekking.
  • 10×6: Lepszy do długich tras na płaskim terenie z wyższą prędkością.
  • 12×5: Maksymalna prędkość na równych drogach, niski moment obrotowy.

Każdy z nawojów ma swoje mocne i słabe strony, więc wybór zależy od tego, jakie są Twoje priorytety podczas jazdy. Warto dobrze przemyśleć swoje potrzeby i dostosować konfigurację silnika do specyfiki trasy, którą najczęściej pokonujesz.